Cztery preludia na fagot i fortepian (1954)
Utwór powstał na zlecenie Komisji Zamówień Kompozytorskich przy Ministerstwie Kultury i Sztuki. W pierwszym zamyśle Bairda miał to być Koncert na fagot i orkiestrę. Kolejne preludia układają się w cykl: cz. I. Moderato, cz. II. Allegretto moderato, cz. III. Adagio, con dolore, cz. IV. Allegro giocoso.
W kompozycji widoczne są cechy neoklasyczne, takie jak barokowa zasada następstwa części (wolna-szybka-wolna-szybka), homofoniczna faktura, budowanie formy na bazie rozwijania zalążkowego motywu czy odejście od tonalności dur-moll i przyporządkowanie materiału wysokościowego dźwiękom centralnym. Ponadto dzieło cechuje duża zmienność wyrazowa – balansowanie między powolną, piękną, rozlewną i romantyczną kantyleną, a żartobliwą, lekką, skoczną i żwawą narracją.
Tadeusz Baird marginalizował znaczenie swoich kompozycji kameralnych:
na prośbę znajomych wykonawców napisałem nic nie znaczące miniatury na głos, na klarnet czy fagot.