1960

Maj

Baird uczestniczy w Festiwalu „Praska Wiosna” jako obserwator z ramienia Związku Kompozytorów Polskich.

Czerwiec

Filharmonia Narodowa pod dyrekcją Witolda Rowickiego wyjeżdża na koncerty do Szwajcarii i Austrii, podczas których wykonane zostają Cztery eseje Bairda. Kompozytor towarzyszy orkiestrze.

Kartka do Aliny Sawickiej z InnsbruckuKartka do Aliny Sawickiej z Innsbrucku

Tło

Henryk Mikołaj Górecki pisze utwór na orkiestrę zatytułowany Scontri.

Krzysztof Penderecki komponuje Anaklasis oraz Tren pamięci ofiar Hiroszimy.

 

1961

Maj

Podczas Festiwalu „Praska" Wiosna zostają wykonane Cztery eseje Bairda.

Październik

Kompozytor wyjeżdża do RFN, gdzie są wykonane jego Erotyki.

Tło

Powstają Pensieri notturni Grażyny Bacewicz.

Györgi Ligetti komponuje Atmosphères.

Penderecki tworzy Polimorfię.

 

1962

19 maja

Baird zostaje ponownie powołany do Rady Kultury i Sztuki.

 

Kompozytor podróżuje do Londynu, gdzie są wykonane jego Erotyki.

Tło

Powstaje Riff 62 Wojciecha Kilara.

Bolesław Szabelski tworzy Aforyzmy 9.

 

Igor Strawiński komponuje kantatę Potop.

Olivier Messiaen tworzy cykl pieśni Haïkaï.

 

1963

30 marca

Tadeusz Baird odbiera nagrodę muzyczną miasta Kolonia.

Dyplom Nagrody Miasta Kolonii

Kompozytor ponownie zdobywa I miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, tym razem za Wariacje bez tematu na orkiestrę.

Tło

Grażyna Bacewiczówna komponuje III Symfonię.

Powstaje Couleurs de la Cité Celeste Messiaena.

Kazimierz Serocki komponuje A piacere na fortepian.

Witold Lutosławski tworzy Trois poèmes d'Henri Michaux.

 

W Krakowie powstaje zespół MW2 specjalizujący się w wykonywaniu skrajnie eksperymentalnej muzyki współczesnej

 

1964

Maj

Baird odwiedza festiwal Praska Wiosna, na którym wykonano jego Wariacje bez tematu.

19–24 czerwca

Kompozytor odbywa podróż artystyczną do Hamburga na IV Międzynarodowy Kongres Międzynarodowej Rady Muzyki.

22 lipca

Baird otrzymuje Nagrodę Państwową II stopnia i Krzyż Komandorski Odrodzenia Polski.

Dyplom Nagrody Państwowej II stopnia

W Wiedniu, na festiwalu Wiener Festwochen, wykonano Wariacje bez tematu Bairda.

Na festiwalu MTMW w Kopenhadze wykonana zostaje Muzyka epifaniczna Bairda (na tym festiwalu zabrzmiały aż 4 kompozycje polskich kompozytorów).

Tło

Powstaje kolejne dzieło Henryka Mikołaja Góreckiego – Choros I.

Lutosławski komponuje Kwartet smyczkowy – wzorcowy przykład tzw. aleatoryzmu kontrolowanego utrzymanego w ramach nowej koncepcji formy dwuczęściowej.

Terry Riley komponuje In C, arcydzieło repetytywizmu.

 

1965

Baird zostaje jurorem na konkursie MTMW w Madrycie oraz na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Abbaye de Royaumont.

Tadeusz Baird na lotnisku w MadrycieTadeusz Baird w MadrycieTadeusz Baird w Madrycie

Tło

Górecki komponuje Refren.

Powstaje ostatni – VII Kwartet smyczkowy – Grażyny Bacewicz.

Penderecki kończy swoją Pasję wg św. Łukasza, w której nawiazuje do wielkiej, sięgającej Bacha tradycji.

 

Boulez komponuje Eclat.

 

1966

16 stycznia

Tadeusz Baird ostaje laureatem dorocznej nagrody ZKP za całokształt twórczości.

 

18 września

Podczas festiwalu „Warszawska Jesień" odbywa się prawykonanie jednoaktowego dramatu muzycznego Baird – Jutro.

Cztery dialogi na obój i orkiestrę otrzymują I Nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (to już trzecia taka nagroda w dorobku Bairda).

Tło

30 marca

Prawykonanie Pasji Pendereckiego w Münster.

 

Dymitr Szostakowicz komponuje II Koncert wiolonczelowy.

Powstaje II Symfonia Lutosławskiego, będąca dalszym rozwinięciem zastosowanej w Kwartecie smyczkowym formy dwuczęściowej (ukończona w roku 1967).

Ligeti tworzy Lux eterna.

 

1967

16 kwietnia

Tadeusz Baird jedzie do Moskwy w ramach oficjalnej wizyty jako przedstawiciel polskiego świata muzycznego.

Lipiec

Pierwsza podróż kompozytora do USA (Hanover), gdzie odbędzie się prawykonanie Czterech nowel (16 lipca).

Sierpień/wrzesień

Baird odbywa podróż do Kanady.

Z końcem lata wyjeżdżałem do Kanady i ustaliliśmy z Poświatowską, że gdy wrócę jesienią do Polski, a ona będzie już po operacji, poznamy się osobiście. Jej ostatnia kartka była pogodniejsza niż wiele poprzednich, ja zaś zapowiedziałem, że odwiedzę ją już jako rekonwalescentkę z wielkim naręczem kwiatów.

Kartka od Haliny PoświatowskiejKartka od Haliny Poświatowskiej

Październik

Niestety kiedy kompozytor wrócił do kraju, poetka już nie żyła. Zmarła po kolejnej operacji serca, 11 października w Warszawie.

W Gdyni kupiłem miejscową gazetę i znalazłem w niej notatkę, że poprzedniego dnia zmarła Halina Poświatowska. W ciągu kilkunastu dni, pracując prawie bez przerwy, w wielkim napięciu skomponowałem do jej wierszy 5 pieśni na mezzosopran i orkiestrę kameralną.

 

Nie było mi pisane spotkać się z Haliną Poświatowską, ale jej śmierć odczułem jako dotkliwą stratę. To osobliwe: minęło już tyle lat, a ja wciąż wspominam.

Tło

Powstają  Muzyczki (I–III) Henryka Mikołaja Góreckiego.

Krzysztof Penderecki komponuje oratorium Dies irae.

 

Steve Reich pisze Piano Phase i Violin Phase, w których manifestuje tzw. technikę przesunięcia fazowego.

 

1968

29 maja

Na festiwalu „Praska Wiosna" odbywa się wykonanie opery Bairda Jutro.

Czerwiec

Kompozytor odwiedza Budapeszt w ramach współpracy szkół wyższych.

1–9 grudnia

Pobyt Bairda na Kubie w ramach wymiany kulturalnej zorganizowanej przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. Do Aliny Sawickiej pisze:

Pozdrawiam z tego równie pięknego, co przedziwnego miejsca pod – gorszym – słońcem. Będzie co opowiadać.

Baird otrzymuje nagrodę im. Sergiusza Kusewickiego, „za wybitny wkład w muzykę naszych czasów".

Tło

Karlheinz Stockhausen komponuje Stimmung oraz zaczyna zakrojony na gigantyczną skalę cykl Aus den sieben Tage.

Luziano Berio komponuje swoją Sinfonię.

 

1969

10–11 stycznia

Koncerty kompozytorskie Bairda w Filharmonii Narodowej. Festiwal MTMW w Hamburgu na którym wykonano Cztery nowele.

Listopad

Baird wyjeżdża na koncerty do Kolonii (m.in. wykonano tam jego III Symfonię).

Kompozytor podejmuje decyzję o rezygnacji z prac w Komisji Repertuarowej „Warszawskiej Jesieni".

Tło

17 stycznia

W Warszawie umiera Grażyna Bacewicz.

Wyznawana przez nią estetyka była i jest od mojej bardzo odległa, dzieliło nas za jej życia właściwie wszystko: wiek, typ temperamentu i wrażliwości, odwoływanie się do odmiennej tradycji muzycznej. Są jednak rzeczy ważniejsze od różnic pokoleniowych i od inności poglądów estetycznych; zawsze się w końcu okazuje, jak duże znaczenie mają, także (a może przede wszystkim) w sztuce, walory czysto ludzkie, pewne niezmienne pryncypia: talent, artystyczna uczciwość, szacunek i tolerancja dla cudzych postaw, wiedza i zawodowa sprawność. Nie wszystkie z tych cech ułatwiają szybki i efektowny sukces; może dlatego muzyka Grażyny Bacewicz nie zrobiła chyba – mimo wszystko – aż takiej kariery, na jaką zasługuje.    

Messiaen kończy La Transfiguration de Notre Seigneur Jésus-Christ, dzieło wymagające ok. 200 wykonawców.

Penderecki tworzy swoją pierwszą operę: Diabły z Loudun