Dwie pieśni na chór mieszany a cappella (1953)
Utwór powstał na zlecenie Komisji Zamówień Kompozytorskich przy Ministerstwie Kultury i Sztuki. Składa się z dwóch pieśni do tekstów ludowych: cz. I. Ozleciały się siwe gołębie, cz. II. Ej, osa, osa, zimna rosa.
Pieśń pierwsza jest dialogiem dwojga – Kasiuni i jej ukochanego. We wiodącej melodii opartej na skali pentatonicznej, poddanej transpozycji oraz opracowaniu przez rozszerzanie zakresu dźwięków wyraźnie odbija się ludowy charakter dzieła. Związek z folklorem wzmocniony jest obecnością równoległych kwint, a przebieg harmoniczny dąży do wyzwolenia od zależności funkcyjnych, mimo stosowania trójdźwięków dur i moll. Podobnie zbudowana jest pieśń druga. Pentatoniczna melodia zawarta w sopranach jest identyczna z tematem toccaty z IV części Koncertu na orkiestrę.
Ta marginalna w dorobku Bairda kompozycja wpisuje się w nurt neoklasyczny z dominacją pogodnego i ludowego charakteru.