Colas Breugnon. Suita w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową z fletem (1951)

Colas Breugnon. Preludium /fragment/

Wykonawcy: Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Jan Krenz – dyrygent, Katowice 1955, Polskie Nagrania 

Colas Breugnon. Kantylena miłosna /fragment/

Wykonawcy: Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Jan Krenz – dyrygent, Katowice 1955, Polskie Nagrania 

Colas Breugnon. Taniec /fragment/

Wykonawcy: Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Jan Krenz – dyrygent, Katowice 1955, Polskie Nagrania

Colas Breugnon. Smutna Pieśń /fragment/

Wykonawcy: Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Jan Krenz – dyrygent, Katowice 1955, Polskie Nagrania

Colas Breugnon. Taniec II /fragment/

Wykonawcy: Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Jan Krenz – dyrygent, Katowice 1955, Polskie Nagrania 

Colas Breugnon. Postludium /fragment/

Wykonawcy: Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Jan Krenz – dyrygent, Katowice 1955, Polskie nagrania

Colas BreugnonColas BreugnonColas BreugnonColas BreugnonColas BreugnonColas Breugnon

PWM Edition

Kompozycja powstała na bazie Bairdowskiej muzycznej ilustracji do słuchowiska radiowego Colas Breugnon według powieści Romain Rollanda.

Suita składa się z sześciu części:

I. Preludium (Prélude), II. Kantylena miłosna (Cantilène d’amour), III. Taniec I (Basse danse), IV. Smutna pieśń (Chant triste), V. Taniec II (Gaillarde), VI. Postludium (Postlude)

W częściach III i V kompozytor sięgnął po dwie jednogłosowe melodie z XVI wieku (ze zbioru Quatorze Gaillardes), a w ustępach pozostałych skomponował nowe tematy. Suita jest doskonałym przykładem archaizacji z elementami stylizacji ludowej. Sposób archaizacji odnosi się do rozwiązań renesansowych (cz. III i V), barokowych i klasycznych (cz. I, VI) oraz romantycznych (cz. II, IV). Dzięki temu kontrast wyrazowy między kolejnymi częściami jest bardzo wyraźny. Suita ma subtelne brzmienie wynikające z zestawienia kameralnej orkiestry smyczkowej z fletem solowym (cz. I, III, VI). Dominującym środkiem stylizacji jest tu swobodnie traktowana harmonika dur-moll, podkoloryzowana licznymi paralelizmami kwartowo-kwintowymi. Wyraźne jest również bogactwo zwodniczo rozwiązywanych współbrzmień sekstowych i septymowych.

Ze względu na swą olbrzmią popularność suita zasługuje na miano hitu w całym dorobku kompozytora, czego symbolem jest tytuł Coca-Cola Breugnon nadany dziełu przez dyrygenta Andrzeja Markowskiego. W opinii krytyków jest to świetny utwór z marginalnego nurtu działalności Bairda.

Colas Breugnon posiada wersję baletową, która została zrealizowana w 1963 roku w warszawskim Teatrze Klasycznym, w ramach widowiska poetycko-baletowego pt. Sonety miłosne w reżyserii Jana Kulczyńskiego.

Na II Festiwalu Muzyki Polskiej (1955) kompozytor otrzymał za ten utwór Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki.