Sonatina nr 2 na fortepian (1952)
Pierwszy tytuł tego utworu brzmiał: Sonatina estradowa na fortepian, za którą Baird otrzymał III nagrodę w kategorii kompozycji solowych i kameralnych na Przedolimpijskim Konkursie Kompozytorskim (Warszawa, 1952). Kompozycja została zadedykowana Tadeuszowi Ochlewskiemu.
W stosunku do swej poprzedniczki, pierwszej Sonatiny, Sonatina nr 2 również opiera się na trzyczęściowym cyklu sonatowym, jest jednak zdecydowanie dłuższa (12’).
Cz. I. Vivo e giocoso
To klasyczne allegro sonatowe z dwoma kontrastowymi tematami: zdecydowanym i skocznym pierwszym oraz delikatnym i „słodkim” drugim.
Cz. II. Andante molto e calmato
Jest to improwizacja na bazie pięknego, śpiewnego dziewięciotaktowego tematu o góralskim brzmieniu.
Cz. III. Allegro con fuoco
To ogniwo utworu (wprowadzone attaca) ma formę ABA skontrastowaną za pomocą metrum, tempa i ruchliwości rytmicznej.
Elementem charakterystycznym dla całej kompozycji jest jej motoryczność. Harmonika nawiązuje do tonalności dur-moll, porządkowana jest bowiem wokół akordów: D-dur (cz. I), c-moll (cz. II), C-dur (cz. III). Melodyka nawiązuje do skal modalnych (lidyjskiej w cz. I i eolskiej w cz. II i III). Zgodnie z zamierzeniem Bairda, Sonatina nr 2 wymaga wykonawcy o dziecięcym, radosnym spojrzeniu na świat.
Pierwsza część Sonatiny nr 2 została opracowana przez Bairda na orkiestrę. W ten sposób powstała Uwertura giocosa.