Cztery pieśni na mezzosopran i orkiestrę kameralną do wierszy Vesny Parun (1966)

Cztery pieśni. Obcy /fragment/

Wykonawcy: Krystyna Szostek-Radkowa – mezzosopran, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Witold Rowicki – dyrygent, Filharmonia Narodowa w Warszawie 16 IX 1967, Związek Kompozytorów Polskich

Cztery pieśni. Gasnący blask /fragment/

Wykonawcy: Krystyna Szostek-Radkowa – mezzosopran, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Witold Rowicki – dyrygent, Filharmonia Narodowa w Warszawie 16 IX 1967, Związek Kompozytorów Polskich

Cztery pieśni. Ostatnia pieśń /fragment/

Wykonawcy: Krystyna Szostek-Radkowa – mezzosopran, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Witold Rowicki – dyrygent, Filharmonia Narodowa w Warszawie 16 IX 1967, Związek Kompozytorów Polskich

Cztery pieśni. Powrót /fragment/

Wykonawcy: Krystyna Szostek-Radkowa – mezzosopran, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Witold Rowicki – dyrygent, Filharmonia Narodowa w Warszawie 16 IX 1967, Związek Kompozytorów Polskich

Cztery pieśniCztery pieśniCztery pieśniCztery pieśni

PWM Edition

Ten poetycki cykl pieśni powstał na zamówienie komitetu organizacyjnego festiwalu „Muzički Biennale” w Zagrzebiu (1967). Utwór – zadedykowany Krystynie Szostek-Radkowej – przeznaczony jest na mezzosopran solo i dwudziestoosobową orkiestrę kameralną. Prawykonanie odbyło się w ramach festiwalu w Zagrzebiu, a polska premiera – w wym samym roku w ramach XI „Warszawskiej Jesieni”.Kompozytor sięgnął po bardzo osobiste wiersze chorwackiej poetki Vesny Parun i ujął je w muzyczny czteroczęściowy cykl:I. Obcy, II. Gasnący blask, III. Ostatnia pieśń, IV. Powrót.

Spójność wyrazową dzieła zapewnia zmysłowa, smutna i niespokojna tematyka tekstu poetyckiego, której kompozytor podporządkował wszystkie środki muzyczne. Pieśni charakteryzuje wyrafinowany, subtelny koloryt brzmieniowy oraz quasi dwunastotonowa organizacja materiału dźwiękowego. W każdej z nich dźwięki są szeregowane na wzór serii, jednak ich kolejne „tematyczne” prezentacje przebiegają niezależnie od dodekafonicznych zasad. Forma pieśni jest podporządkowana logice tekstu słownego. Warstwa instrumentalna towarzysząca głosowi wokalnemu jest barwnym dopowiedzeniem, podkreślającym charakter i treść poezji. Cykl jest spójny muzycznie i mało skontrastowany wewnętrznie.